alt Kivitunturin retkeilypolku

Kivitunturin retkeilypolku on upea päiväretkeilykohde koko perheelle. Se esittelee kulkijalleen monipuolisesti itälappilaista tunturiluontoa.

Reitin varrella on useita näköalapaikkoja, joilta avautuvat hulppeat näkymät, hyvällä säällä jopa kymmenien kilometrien päähän. Polku on vaihteleva ja pääosin helppokulkuinen, reitillä on useita portaita ja pitkospuita. Lisämaustetta reitille tuo Pirunkurun ylitys, joka tapahtuu riippusiltaa pitkin. Reitin varrella on mahdollisuuksia tulisteluun ja levähtämiseen. Reitin puolivälin paikkeilla on Äitipetäjälampi, jossa on laavu, kaksi tulipaikkaa, ulkokäymälä ja halkovaja. Kivitunturin luontoon liittyviä infotauluja on matkan varrella 11.

Ulkoilureittiluokitus perusreitillä: Keskivaativa

Ulkoilureittiluokitus Sotsonportin lisäkierrokselle: Vaativa

alt
Reitin pituus on 5,8 km, sen kiireettömään kiertämiseen aikaa kuluu n. 2,5 tuntia. Puolivälistä polkua erkanee n. 4 km:n mittainen Sotsonportin lisäkierros vaeltajille, jotka haluavat retkelleen lisää pituutta ja haastetta, tällä reitillä ei portaiden tuomaa helpotusta ole. Luontopolku ja Sotsonportin lisäkierros on merkitty maastoon niin selvästi, että eksymisvaaraa ei ole. Purojen ja lampien vesi on juomakelpoista.

Ajo-ohje: Ajetaan Savukosken keskustasta 3,7 km Pelkosenniemen suuntaan. Oikealla olevan viitan mukaisesti käännytään Kivitunturiin. Jatketaan metsäautotietä 10 km, kunnes käännytään vasemmalle Hiihtomajalle. Loppumatka 0.8 km on kapeaa, talvisin auraamatonta tietä.

Kivitunturin hiihtomajaan majoittuu mukavasti 6 henkilöä. Majaa vuokraa Pertti Pekkala